Tuesday, December 4, 2012

Menyesali perbuatan yang lalu..

Hidup ini seperti roda, ada kalanya kita berada di atas, dan ada kalanya kita berada di bawah. Hidup manusia ini juga tidak akan lari dari melakukan kesalahan dan juga kesilapan. Biasalah manusia mana ada yang sempurna. Dan tiada manusia yang bersifat maksum.

Walau seseorang manusia melakukan kesilapan yang besar sekalipun, jangan lah terus menghukum mereka dengan hukuman manusia. Dengan mengherdik, mencaci, memaki hamun mereka yang telah bertaubat di jalan Allah. Itu bukan jalan penyelesaiannya, orang yang mengherdik itu kelihatan lebih berdosa kerana menghukum orang yang telah bertaubat dengan hukuman mereka sendiri.

Ini sangat tidak adil. Percayalah, setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya yang tersendiri. Begitu juga dengan kesilapan yang pernah dilakukan, melalui kesilapan itulah juga seseorang manusia itu dapat lebih mengenali dunia dengan lebih dekat lagi. Tapi apa yang penting, menyesali dengan setiap perbuatan buruk yang pernah dilakukan tanpa pernah jemu untuk meminta keampunan dari Yang Maha Esa juga adalah yang utama. Seperti yang kita sedia maklum, pengalaman lalu mematangkan kita, menjadikan kita menjadi lebih dewasa. Berusahalah untuk menjadi yang lebih baik dari yang sebelumnya.

Mengharapkan keredhaan Allah s.w.t perlu selari dengan melakukan amalan-amalan yang disuruh oleh Allah, bukan sekadar mengharap, tetapi tetap daif dalam melakukan amal ibadat. Dan apa yang penting adalah meninggalkan apa yang dilarang-Nya.

Percayalah, Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. Bersungguhlah dalam meminta keampunan dari-Nya. Bertaubatlah bersungguh-sungguh, dengan niat untuk tidak sekali-kali mengulangi dosa-dosa yang pernah dilakukan, semoga taubat kita diterima. Amin.
Ayuhlah kawan-kawan, mari kita mendekatkan diri pada yang Maha Esa. Semoga hidup kita penuh dengan Barakah. Amin ya Rabbal alamin. Ahlan Wasahlan Ya Jazilan.

No comments:

Post a Comment